Adaptacja
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to moment przełomowy w jego życiu. Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Przychodząc do przedszkola dzieci różnią się "poziomem zdolności przystosowawczych".
Niektóre z nich adaptują się łatwo do nowych warunków przedszkolnych, inne mają duże trudności. Owe trudności mogą się objawiać różnymi. zaburzeniami w zachowaniu i reagowaniu
By zmniejszyć negatywne uczucia związane z nową sytuacją opracowaliśmy "Program adaptacyjny" , by pomóc zarówno dzieciom jak i ich rodzicom zniwelować stres związany z nową dla nich sytuacją.
- Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych, poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa;
- Wyrabianie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w przedszkolu, przyswajanie wiedzy o przeznaczeniu i sposobie korzystania z różnych pomieszczeń, kształtowania poczucia przynależności do grupy przedszkolnej;
- Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania;
- Obniżanie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelowi przedszkola;
- Postawione cele postanowiono osiągnąć wspólnie z nauczycielkami, przez zastosowanie różnorodnych, specjalnie w tym celu dobranych metod i form pracy.
- ograniczenie lęku i zachęcenie dzieci do przebywania w grupie przedszkolnej,
- złagodzenie trudności w przystosowaniu się dzieci do przedszkola,
- przystosowanie dzieci do warunków nowego otoczenia w sposób łagodny i bezstresowy,
- przyzwyczajenie dzieci do nowego trybu życia,
- przyzwyczajenie dzieci do przebywania w licznej grupie rówieśników,
- włączenie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania do nowych warunków życia przedszkolnego,
- wzbogacenie pozytywnych doświadczeń dzieci w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami.
Pierwsze dni w przedszkolu, pełne serdeczności stają się zazwyczaj początkiem wielu następnych radosnych spotkań. Start dzieci w usamodzielnienie przebiega łagodnie, a pierwsze spotkania owocują stworzeniem w naszym przedszkolu atmosfery zaufania, radości i akceptacji każdego dziecka.